حاشیههای جذاب درباره ۶ فیلم معروف دنیا
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۱۱۷۲
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، فیلمهای سینمایی دنیای جذابی دارند که در هر نوبت مخاطب را معمولا بین ۸۰ تا ۱۲۰ دقیقه غرق خود میکند. برخی از این فیلمها آنقدر معروفند که هر سینمادوستی حداقل یک بار تماشایشان کرده است اما در پس همین فیلمهای نامآشنا حاشیهها و اسراری وجود دارند که شاید تا به حال به گوشتان نخورده باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ادامه به چند مورد از این حاشیهها میپردازیم:
مرد عنکبوتی؛ یک صحنه و ۱۵۶ برداشت!
فیلمبرداری یک صحنه ساده از فیلم مرد عنکبوتی (۲۰۰۲) با ۱۵۶ برداشت انجام شد. در این صحنه پای مری جین (کیرستن دانست) در کافه تریای مدرسه سر میخورد و محتویات سینی نهارش به بالا پرت میشوند. در همین لحظه پیتر پارکر (توبی مگوایر) که همان مرد عنکبوتی است ظاهر میشود و ضمن کمک به دوستش، نهار او را با سینی در هوا میگیرد.
این صحنه بدون استفاده از جلوههای ویژه یا کات دادنهای مکرر ضبط شد و خرج آن ۱۵۶ برداشت بود.
ماتریکس؛ جهانی که از روی کتاب آشپزی خلق شد
هر سه فیلم ماتریکس با یک باران دیجیتال آغاز میشود: خطوطی عمود از کدهایی که روی صفحه نمایش جاری میشوند تا فضای دیجیتالی را که انسانها بدون این که بدانند در آن گرفتار شدهاند، به تصویر بکشد.
سایمون وایتلی، طراح تولید، که خالق این کد معروف است، سال ۲۰۱۷ در مصاحبه با تارنمای سینت/Cnet منشا خلق این کد را فاش کرد:
میخواهم به همه بگویم کد ماتریکس براساس دستورپختهای سوشی خلق شده است!
وی با بیان این که کاراکترهای این کد را از کتابهای آشپزی ژاپنی همسرش اسکن کرده است، ادامه داد: بدون آن کد، ماتریکسی وجود نخواهد داشت.
گربه «پدرخوانده» مهمان ناخوانده بود
شاید ندانید اما این که دون کورلئونه در صحنه گفتوگوی دونفره با بوناسرا یک گربه را نوازش کند، از قبل برنامهریزی نشده بود. ماجرا از آن جا شروع شد که فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان فیلم، به طور اتفاقی این گربه را سر لوکیشن دید و تصمیم گرفت از آن در این صحنه استفاده کند.
کاپولا در این باره میگوید: گربهای که در این صحنه در دست مارلون براندو است، جزئی از برنامهها نبود. دیدم دارد دور استودیو می دود، برش داشتم و بدون یک کلمه حرف گذاشتمش در بغل براندو!
«داستان اسباببازیها»؛ باز لایت ییر «داستان اسباب بازیها» اسم دیگری داشت
آنطور که از طراحیهای اولیه داستان اسباب بازی ها برمی آید، کاراکتر باز لایت ییر در ابتدا قرار بود لونار لری (Lunar Larry) نامیده شود و طراحیاش هم با طرحی که در انیمیشن میبینید، کمی تفاوت داشت.
اسم این کاراکتر به احترام یک فضانورد واقعی به نام باز آلدرین تغییر کرد. آلدرین و نیل آرمسترانگ اولین انسانهایی بودند که قدم به ماه گذاشتند؛ آرمسترانگ نفر اول بود که جسارت قدم گذاشتن روی ماه را از خود نشان داد و حدود ۲۰ دقیقه بعد آلدرین به او ملحق شد.
«ارباب حلقهها»؛ دو انگشتی که سر یک صحنه شکست
در یکی از صحنههای فیلم ارباب حلقهها: دو برج، آراگون (ویگو مورتنسن) که فکر میکند مری و پیپین جان خود را از دست دادهاند، از روی ناراحتی به یک کلاهخود لگد میزند.
به گفته پیتر جکسون، کارگردان این فیلم، پس از چهار برداشت تصمیم گرفته شد مورتنسن یک بار دیگر این صحنه را بازی کند. در جریان برداشت نهایی، این بازیگر آمریکایی پس از لگد زدن به کلاهخود فریاد میکشد و روی زانوانش فرود میآید.
به هنگام ضربه زدن به کلاهخود دو انگشت پای مورتنسن شکست و این باعث شد بتواند درد آراگون را به شکلی طبیعی و واقعگرایانه به تصویر بکشد.
ساخت «کابوس قبل از کریسمس» بیش از سه سال طول کشید
فیلم موزیکال و فانتزی کابوس قبل از کریسمس (۱۹۹۳)، ساخته هنری سیلیک، در مجموع ۷۶ دقیقه است که براساس استانداردهای امروزی میتوان آن را کوتاه دانست اما ساخت این فیلم به هیچ وجه کوتاه نبود.
سیلیک در سال ۲۰۱۷ در گفتوگو با دیلی بیست گفت ساخت این انیمیشن محبوب به دلیل فرآیند پرجزئیات استاپ موشن آن سه سال و نیم زمان برد.
وی گفت: در اوج کار حدود ۱۲۰ نفر روی این استاپ موشن کار میکردند و بین ۱۲ تا ۱۷ انیماتور پای کار بودند. این روشی جنون آمیز و در عین حال جالب برای ساخت یک فیلم است.
آرنولد برای هر کلمهای که در «ترمیناتور ۲» گفت، ۲۱ هزار دلار پول گرفت
ترمیناتور ۲: روز داوری یک فیلم اکشن و علمی-تخیلی بود که در سال ۱۹۹۱ اکران شد. این فیلم به محض آن که روی پرده نقره ای رفت موفقیت بزرگی به دست آورد و بیش از ۵۲۰ میلیون دلار فروش کرد.
آرنولد شوارتزنگر بازی در نقش اصلی این فیلم را برعهده داشت و در کل فیلم در مجموع ۷۰۰ کلمه گفت. با توجه به آن که این بازیگر اتریشی- آمریکایی دستمزد قابل توجه ۱۵ میلیون دلار پرداخت شد، میتوان گفت برای هر کلمهای که از ابتدا تا انتهای فیلم گفته به طور میانگین ۲۱ هزار و ۴۲۹ دلار دریافت کرده است.
برچسبها هالیوود آرنولد شوارتزنگر مرد عنکبوتی سینمای جهانمنبع: ایرنا
کلیدواژه: هالیوود آرنولد شوارتزنگر مرد عنکبوتی هالیوود آرنولد شوارتزنگر مرد عنکبوتی سینمای جهان مرد عنکبوتی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۱۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یک مصاحبه جذاب با کیلین مورفی درباره فیلم «چیزهای کوچک مانند این»
به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، یکی از مشغولترین چهرههای سال پیش قطعاً کیلین مورفی است، که برای بازی در نقش اصلی فیلم تحسین شده «اوپنهایمر» جایزه اسکار و بفتا را به گلدن گلوب افزود.
بیشتر بخوانید: ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شداما او پارسال با فیلم «چیزهای کوچک مانند این» که به عنوان افتتاحیه برلیناله انتخاب شد هم حسابی سروصدا کرد. این فیلم ممکن است فیلمی با انفجار بسیار کمتر نسبت به «اوپنهایمر» باشد، اما با اقتباس از کتابی ساخته شده که نامزد جایزه بوکر بود (نوشته کلر کیگان که نویسنده «آرامش» هم است که کمتر از آن تاملبرانگیز نیست و فیلم موفق «دختر» برمبنای آن ساخته شد). در این فیلم مورفی در نقش بیل که کارش حمل و نقل زغال سنگ در دهه ۱۹۸۰ ایرلند و یک پدر فداکار است، بازی میکند. او فعالیتهای آزاردهندهای را در صومعه محلی - به رهبری خواهر مری راهبه وحشتناک (با بازی امیلی واتسون) - کشف میکند.
«چیزهای کوچک مانند این» که توسط مت دیمون و بن افلک در کمپانی «آرتیستز اکوییتی» تهیه و تامین مالی شده، همچنین اولین فیلم از کمپانی جدید مورفی است که در کنار تهیه کننده آلن مالونی راهاندازی کرده و اسمش را «فیلمهای بزرگ» گذاشتهاند.
مصاحبه با کیلین مورفی درباره این فیلم جدید انجام شده است: آیا فرار از هرج و مرج فصل جوایز با چنین فیلمی خوب است؟من به پاسخی که «اوپنهایمر» دریافت میکند، افتخار میکنم و بسیار خوشحالم که از این فیلم تجلیل میشود. اما من «چیزهای کوچک مانند این» را ۶ ماه پس از اتمام «اوپنهایمر» ساختم و نمیشد کاری متفاوتتر از این انجام داد. من واقعاً به این فیلم افتخار میکنم، بنابراین صحبت کردن درباره آن را دوست دارم.
شما در کنار مت دیمون و بن افلک در کمپانی «آرتیستز اکوییتی» آنها این فیلم را تولید کردید. آن رابطه چگونه شکل گرفت؟ پروژه را پیش آنها بردید؟
من کتاب را خوانده بودم و واقعاً حس میکردم میتواند یک فیلم باشد. با دوستم آلن مالونی که ۴ فیلم قبلی را با او کار کردهام، شاید پنج تا، تماس گرفتم و تصمیم گرفتیم این فیلم را با هم تولید کنیم. ما حقوق کتاب را گرفتیم و بعد وقتی در «اوپنهایمر» بودم، سر یک صحنه شبانه در صحرا با مت، وقتی دور هم نشسته بودیم، این را برای او مطرح کردم. او اتفاقاً داشت با آلن مالونی برای یک مستند درباره U۲ کار میکرد، بنابراین همه چیز کاملاً عجیب بود. دیمون و افلک همان زمان در حال راهاندازی استودیوی جدید خود بودند و ما فیلمنامه را برایشان فرستادیم و آنها آن را دوست داشتند. آنها شرکای فوقالعادهای بودند، زیرا واقعاً به ما اجازه دادند فیلمی را بسازیم که میخواستیم بسازیم، که با توجه به اینکه آنها خودشان فیلمساز هستند، جز این انتظار نمیرود
چه چیز کتاب موجب شد فکر کنید میتواند یک فیلم شود؟
در ظاهر داستان بسیار کوچکی است. اما وقتی خواندمش، بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و احساس کردم که در واقع چالش با موضوع بسیار مهمی است و همچنین احساس کردم که یک جور جهانی بودن در آن وجود دارد. در عین حال خیلی جذب این شخصیت شدم که شخصیت ایرلندیای است که برایم شناخته شده است و با آن آشنا بودم. در ظاهر، به نظر میرسد او زندگی کاملاً سادهای دارد، اما آنچه او با آن دست و پنجه نرم میکند و در طول داستان پشت سر میگذارد بسیار پیچیده است. بنابراین فکر کردم اگر اقتباس درستی از کتاب انجام دهیم، میتواند فیلم زیبایی باشد.
امیلی واتسون در نقش یک راهبه نسبتاً بیرحم فوقالعاده ظاهر شده است.
امیلی اولین انتخاب برای خواهر مری بود. من همیشه طرفدار او هستم. او به فیلمنامه پاسخ داد و گفت بله. و بعد از تیم میلانتس که در فصل ۳ «پیکی بلایندرز» با او کار کرده بودم، خواستم آن را کارگردانی کند. او کارگردانی خیره کننده است. او بلژیکی است و من لزوماً نمیخواستم یک فرد ایرلندی آن را کارگردانی کند. احساس کردم حتی اگر ایرلندی نباشد شاید بهتر باشد.
ساخت این فیلم به موفقیت خارقالعاده «دختر آرام»، یکی دیگر از فیلمهای باورنکردنی ایرلندی و همچنین اقتباسی از داستان کلر کیگان، مربوط میشود؟
ما در حین اسکار [۲۰۲۳] در حال تولید بودیم و از موفقیت آن فیلم بسیار خوشحال بودیم زیرا فیلم زیبایی است. دیدن این همه موفقیت در حین فیلمبرداری بسیار خوب بود.
«چیزهای کوچک مثل این» اولین فیلمی است که پس از مدتی در ایرلند فیلمبرداری کردهاید. آیا همین آن را کاملاً خاص کرده است؟
بله، فکر نمیکنم از حدود سال ۲۰۱۰ در کشورم فیلمبرداری کرده باشم. از آن زمان تاکنون تئاتر زیادی در آنجا انجام دادهام، اما فیلمی نساختهام. بنابراین خیلی خوب بود که برگشتم و با گروه دوستانم که در گذشته با آنها در فیلمها کار کردهبودم، کار کردم.
با «اوپنهایمر» و حالا این فیلم، آیا کیلین مورفی جدیدی پس از «پیکی بلایندرز» را تجربه میکنیم؟
نمیدانم فقط دارم کار میکنم. در طول «پیکی بلایندرز» هم کار میکردم. بنابراین، برای من، این فقط کار است. فکر میکنم اگر از هر بازیگری بپرسید، هیچکدام از ما برنامهای در ذهن نداریم، این کاملاً تصادفی است و بستگی به چیزی دارد که سر راهتان قرار میگیرد. گاهی اوقات شما کمی در آن جایگاه تعیین کنندهتری دارید، مثل همین فیلم. چون من تولیدکننده هم بودم کمی متفاوت بود. اما از نظر برنامه پنج ساله، نه من چنین برنامهای ندارم، فقط سعی میکنم کیفیت را بالا نگه دارم.
این اولین پروژه از شرکت تولیدی خودتان «فیلمهای بزرگ» است. تصور میکنم که این نام با توجه به عنوان «چیزهای کوچک مانند این» انتخاب شد.
فکر کردیم اگر آن را «چیزهای کوچک» بنامیم، ممکن است کمی غیر جاهطلبانه باشد.
باید درباره دنبالههای «۲۸ روز بعد» که تازگی خبرش منتشر شده هم بپرسم. آیا جیم پیک برای «۲۸ سال بعد» برمیگردد؟
در این مرحله نمیتوانم چیز بیشتری بگویم. اما من همیشه گفتهام که دوست دارم در فیلم بعدی نقش داشته باشم زیرا آن فیلم همه چیز را برای من تغییر داد و من به آن فیلم و آن بچهها الکس [گارلند] و دنی [بویل] علاقه زیادی دارم. من هیچ وقت فیلمهای خودم را تماشا نمیکنم، به جز آن فیلم. همیشه در حوالی هالووین پخش میشود و در طول همه گیری مردم دایم برای من کلیپ میفرستادند و من آن را به فرزندانم هم نشان دادم. آن فیلم واقعاً هنوز سرپا ایستاده است، باوجود اینکه حدود ۲۳ سال سنش است. بنابراین من واقعاً هیجان زده هستم که گروه را دوباره گرد هم بیاوریم تا یکی دیگر بسازیم.
تماشای عملکرد خودت در بیش از ۲ دهه بعد از فیلم چگونه است؟
آنقدر که پیش بینی میکردم نقدهای زیادی بگیرم نبوده است. اما قطعاً بهتر شدهام زیرا در ۳ فصل آخر «پیکی» بهعنوان مدیر اجرایی کار کردم و درگیر همه آنها شدن از برش و تدوین، و بعدش هم تولید «چیزهای کوچک» یعنی باید فقط تماشا کنی و فقط به دنبال داستانهای تاثیرگذار بعدی بگردی.
شما واقعاً هرگز کسی نبودهاید که فعالانه به دنبال کانون توجه باشید. چگونه با موفقیت فصل جوایز و همه توجهی که به آن میشود کنار آمدید؟
فکر میکنم در این زمینه خیلی بهتر میشوم. دیدن تجلیل از یک فیلم و ارتباطی که با تماشاگران ایجاد کرده و سپس دیدن تجلیل آن توسط همتایان خود در صنعت بسیار جذاب است. بزرگترین امتیاز برای من، معاشرت با همبازیهایم و کریس (نولان) بود و بعد از آن ملاقات با دیگر فیلمسازان، بازیگران و دیگر تهیهکنندگان. چون این کاری است که در نهایت انجام میدهی، در نهایت در اتاقها با این افراد با استعداد هستی و من واقعاً از آن لذت میبرم زیرا معمولاً هرگز دنبال این برنامهها نیستم.
منبع: مهر
انتهای پیام/
کد خبر: 1229760 برچسبها اخبار سینما